Sedert woensdag kunnen fietsers en voetgangers opnieuw op een veilige manier het Schipdonkkanaal oversteken, via de nieuwe fietsbrug.
Vroeger dan voorzien kunnen voetgangers en fietsers in Balgerhoeke opnieuw gebruikmaken van het fietsbrugje over het Schipdonkkanaal. Het oude brugje was sedert eind 2016 afgesloten voor alle verkeer.
Tijdens een controle in 2016 werden problemen vastgesteld aan het beton van het fietsbrugje over het Schipdonkkanaal tussen Adegem en Balgerhoeke. Uit veiligheidsoverwegingen werd het brugje in november van dat jaar voor alle verkeer afgesloten.
De meeste fietsers en voetgangers maakten gebruik van het brugje omdat zij dat veel veiliger vonden dan het Schipdonkkanaal over te moeten steken via de smalle rijweg met de ophaalbrug.
Aanvankelijk werd er bij de Vlaamse Waterwegen overwogen om het brugje te herstellen. Later werd besloten om het oude brugje af te breken en door een nieuw te vervangen.
VERTRAGING
Er was al enige tijd verloren gegaan door de verandering van de beslissing. Toen het dossier voor de nieuwe fietsbrug werd opgemaakt werd ook duidelijk dat de brug een beschermd monument was. Wie daaraan iets wil veranderen moet een administratieve weg volgen die opnieuw voor vertraging zorgde.
Het heeft uiteindelijk tot november van vorig jaar geduurd voor kon begonnen worden met de afbraak van de oude fietsbrug en de opbouw van de nieuwe brug.
Woensdag konden de Vlaamse Waterwegen aankondigen dat de nieuwe fietsbrug vroeger dan voorzien kon worden opengesteld voor de voetgangers en fietsers. Ondertussen zijn die fietsers en voetgangers het al opnieuw gewoon om de fietsbrug te gebruiken om het Schipdonkkanaal over te steken.
In café den Ossekop stelde Carine Maesschalck het resultaat voor van haar inzameling van eurocentjes.
Zes jaar geleden, toen haar echtgenoot -een van de betere keepers die Adegem heeft gehad- kanker had overwonnen, beloofde Carine Maesschalck dat zij in het volgende Kom Op tegen Kanker jaar geld zou inzamelen voor het onderzoek tegen kanker. Zij besloot om kleine euromuntjes in te zamelen. Zij kon voor haar actie onmiddellijk rekenen op enkele vrienden van de Driesprong (waar Carine helpt bij de voor- en naschoolse opvang) en op een aantal handelszaken.
STIJGENDE LIJN
Toen Carine in 2015 het resultaat van haar inzamelactie bij de KBC in Maldegem binnenbracht bleek dat zij 30 kg euromuntjes bijeen had gebracht. Twee jaar later bracht haar actie 40 kg euromuntjes op.
Voordat zij dit jaar aan haar derde actie begon beloofde zij iedere leerling van De Driesprong een pannenkoek te geven als zij dit jaar de kaap van de 50 kg euromuntjes haalde.
Carine en haar vrienden weten al dat zij minstens 450 pannenkoeken moeten bakken: toen zij vorige week met haar eurocentjes naar de KBC ging bleek dat zij voor 113 kg aan eurocentjes had ingezameld. De KBC stortte voor Carine meteen 812 euro op de rekening van KOTK.
De kans bestaat dat het inzamelen van 1 en 2 eurocentjes in de toekomt niet meer mogelijk zal zijn: de muntjes van die waarden worden uit de omloop genomen. Toch hoopt Carine dat er in 2021, omdat het nog een overgangsperiode is, toch nog een actie op touw mag gezet worden.
Tot 2 april konden er voorstellen voor leaderprojecten ingediend worden. Projecten die bijdragen tot de plattelandsontwikkeling kunnen in aanmerking komen voor een Europese subsidie (cofinanciering).
Peter Van Hecke (N-VA), voorzitter van de Maldegemse raad, heeft in zijn persoonlijke naam op de valreep een project ingediend: hij vraagt Europese steun voor de ontwikkeling van een Meetjeslandse vorm van de Uber-app.
"In steden kunnen mensen die vervoer nodig hebben via Uber of Lyft snel over een voertuig beschikken die hen naar de gewenste plaats brengt. In regio's zoals het Meetjesland kunnen wij op die service geen beroep doen en dat beperkt sommige mensen in hun mobiliteit. Ons openbaar vervoer is immers niet voldoende gestructureerd om de vervoersproblemen van mensen zonder eigen vervoer op te lossen.
Een Meetjeslandse vorm van de Uber-app, die wij Buer (lees Buur)-app zouden noemen, zou er kunnen voor zorgen dat ook mensen die over geen eigen vervoer beschikken zich vlotter kunnen verplaatsen. Het project zou mensen uit de eenzaamheid kunnen halen", legde de heer Van Hecke uit.
WERKING
Volgens de heer Van Hecke zou de Meetjeslandse Buer-app vlot toegankelijk zijn voor iedereen met een smartphone. Iemand die zich op de Buer-app heeft geregistreerd kan er op invullen wanneer hij vervoer nodig heeft om hem of haar naar een bepaalde plaats te brengen.
De app kijkt dan in zijn bestand of er mensen geregistreerd zijn die zich tijdens de gevraagde periode verplaatsen in de richting die de aanvraag heeft ingevoerd. Die mensen worden door de app gecontacteerd. Het is dan aan die mensen om al dan niet in te gaan op de vraag naar vervoer.
DOORGAAN
Als het project van Peter Van Hecke gunstig wordt geadviseerd door een plaatselijke projectgroep heeft hij tot oktober de tijd om zijn volledig uitgewerkt project in te dienen. Het is daarna afwachten op de uitspraak van de Leadercommissie.
Voor de heer Van Hecke staat het vast dat hij, ook als er geen Europese subsidie komt, verder wil werken aan het project. Hij zoekt nu nog ondernemende mensen die er met hem verder aan willen werken.
Vrijdagnamiddag was er veel volk naar Adegem Dorp afgezakt om de leerkrachten en de leerlingen van de VBS De Papaver en hun ouders aan het werk te zien in de derde Papaverrun. De opbrengst van die gesponsorde Papaverrun werd geschonken aan de Seidermann school in Gambia.
Net voor de start van de reeks van de leerkrachten, oud-leerlingen en ouders werd een cheque van 2.000 euro overhandigd aan Ivo en Tamara uit Assenede, die de werking van de school in Gambia op de voet volgen.
Omdat zij op 25 februari op de regionale informatievergadering in Kaprijke over Meetjeslandse Leaderprojecten niemand van de meerderheid had gezien wou Anneke Gobeyn (CD&V), die in het verleden zelf heeft meegewerkt aan het schrijven van leaderprojecten, tijdens de gemeenteraadszitting van 27 maart van de meerderheid weten of zij van plan waren om leaderprojecten voor Maldegem in te dienen. Mocht de meerderheid zelf geen ideeën hebben voor projecten dan konden zij er van haar overnemen.
Zij had voor iedere grote leefkern van Maldegem een project in gedachten. Voor Adegem ziet zij een leaderproject voor de uitbouw van de omgeving van Den Hoogen Pad als de groene long van het centrum van Adegem. In die groene long ziet mevr. Gobeyn onder meer extra zitbanken en speeltuigen. In de omgeving van de school zou dat volgens het CD&V raadslid Ideaal zijn.
GEEN BELANGSTELLING
Burgemeester Bart Van Hulle (Open VLD) liet in zijn reactie geen twijfel over bestaan: zijn meerderheidsploeg heeft momenteel geen belangstelling voor de voorgestelde leaderprojecten.
"Wij hebben enkel belangstelling voor subsidies als het er zijn die in projecten van onze beleidsvisie passen. Het verleden heeft ook aangetoond dat Leaderprojecten de gemeente doorgaans veel meer geld kosten dan voorzien werd", stelde burgemeester Van Hulle.
Anneke Gobeyn vond het een paar dagen later wel eigenaardig dat de voorzitter van de gemeenteraad, die tijdens de raadszitting geen goed woord over had voor haar leaderprojecten, op de valreep wel zelf ten persoonlijken titel een leaderproject indiende.
Vorig weekend werden er gedurende 10 uren in beide richtingen snelheidscontroles uitgevoerd op de Aalterbaan (N44).
Er werden in die periode 4.190 voertuigen op hun snelheid gecontroleerd, waarvan er 397 automobilisten sneller reden dan de toegelaten 90km/u.
De zwaarste boete zal weggelegd zijn voor de bestuurde van een Porsche: hij reed 157 toen hij voorbij de camera reed...
Tussen 11 en 13 april wordt er aan den Teut in Eeklo op het rijvak richting Eeklo een betonvak vervangen. Tijdens die dagen is door richting Eeklo geen verkeer mogelijk. Het verkeer dat uit Adegem komt zal omgeleid worden via de Ringlaan, de rotonde van het AZ Alma en het industrieterrein.
De uitvoering van de werken is afhankelijk van de weersomstandigheden. Mochten de weersomstandigheden ongunstig zijn kunnen de werken tijdelijk verdaagd worden.
De vzw Stoomcentrum is bezig met de vernieuwing van de spoorverbinding tussen Eeklo en Maldegem.
Om spoorwegoversteken te kunnen vernieuwen moeten af en toe straten tijdelijk voor het doorgaand verkeer worden afgesloten. Nu is de oversteek in de Canadezenlaan aan de beurt. Daarom zal de Canadezenlaan van 8 tot en 11 april voor het doorgaand verkeer worden afgesloten.
Van 9 tot en met 12 april wordt de spoorwegovergang in de St. Barbarastraat vervangen. In die periode wordt die straat voor het doorgaand verkeer afgesloten.