CD&V EN GROEN HEBBEN
EEN BESTUURSAKKOORD
Nadat het er op de zondagavond van de
gemeenteraadsverkiezingen naar uitzag dat de nieuwe bestuursmeerderheid in
Maldegem zou gevormd worden door NV-A (9 zetels), Open VLD (4 zetels) en Groen
(2 zetels), liet Groen drie dagen later weten dat zij, na het onaanvaardbaar
gedrag van Open VLD, niet meer wenste te onderhandelen met die partij.
De
partij van voorzitter Patricia Stokx koos voor onderhandelingen met CD&V (12
zetels). Indien die onderhandelingen niets opleverden zou Groen voor de
oppositie kiezen.
Van zodra de onderhandelingen tussen CD&V en Groen begonnen
werd door de partijen afgesproken dat er over de onderhandelingen geen
verklaringen meer zouden afgelegd worden voor het weekend van 11 november.
Buiten wat giswerk was er de afgelopen weken in Maldegem weinig politiek
nieuws te rapen.
Zaterdagnamiddag maakten de voorzitters van CD&V en Groen in
een gezamenlijke verklaring bekend dat de besprekingen met succes werden
afgerond.
Donderdag wordt de nieuwe bestuursploeg en de nieuwe
bestuursovereenkomst in oud Sint Jozef voorgesteld.
KOMENDE WEKEN GEEN DOORGAAND
VERKEER IN DE HILLESTRAAT
Sedert begin van deze week staan er op den Hoeke wegwijzers die het verkeer
dat van de Spanjaardshoek komt en door de Hillestraat moet om te leiden langs
Adegem-Dorp.
De omleiding gaat pas in vanaf maandag 12 november. Om automobilisten met een
te zware voet te verplichten in de Hillestraat hun snelheid te minderen heeft
het schepencollege, na overleg met de cel verkeersveiligheid, besloten om in
de Hillestraat twee asverschuivingen aan te brengen.
In iedere asverschuiving komt ook een zebrapad.
Het was de bedoeling dat de
werken in de Hillestraat op 4 november zouden beginnen. De inwoners kregen
daaromtrent een brief in hun brievenbus. Tijdens de duur van de werken zal er
in de Hillestraat geen doorgaand verkeer mogelijk zijn.
Via Spanjaardshoek,
Kallestraat en Adegem-Dorp zijn de huizen tot aan het nummer 26 in de
Hillestraat via plaatselijk verkeer nog te bereiken.
Er is plaatselijk verkeer
vanaf het kruispunt van de N9 met de Hillestraat tot aan het huis met nummer
10A. De huizen tussen 10A en 26 zijn te bereiken via Adegem-Dorp en de
Hillestraat.
Het verkeer dat tot zondag van Spanjaardhoek en de Kallestraat
via de Hillestraat naar de N9 reed, wordt vanaf maandag via Adegem-Dorp naar
de N9 gestuurd.
De werken zijn niet op de voorziene datum begonnen omdat er een probleem was
met het zwaar verkeer dat uit de richting van de Appelboom komt en tot eind
vorige week via de Hillestraat naar de N9 reed.
Dat zwaar verkeer zou nu of
via de Verbranden Bos naar het industriepark kunnen gestuurd worden of via
Adegem-Dorp naar de N9.
Voor die beide straten bestaat er echter een politiereglement dat, behalve plaatselijk verkeer, geen vrachtwagenverkeer van 3,5 ton
toelaat. Een van die 2 politiereglementen zal voor de duur van de werken (vermoedelijk 4 weken) moeten opgeheven worden.
Van politiecommissaris Eddy De Jaeger vernamen wij dat dat het zwaar verkeer
komende uit de richting Appelboom langs de Verbranden Bos zal omgeleid worden.
MET DE SINT OP DE STOOMTREIN
Ook dit jaar komt Sinterklaas enkele keren op bezoek in het Stoomcentrum in
Maldegem.
Op 18, 24 en 25 november en op 1 en 2 december is de grote
kindervriend telkens om 14u op het perron op het stationsplein om er de
kinderen te begroeten die om 14u50 samen met hem en zijn knecht met de
stoomtrein een tocht maken naar Eeklo en terug.
Tijdens de treinrit
krijgen de kinderen een geschenkenzakje en kunnen zij samen met hun ouders
iets drinken in de bar. Omstreeks 16u50 is de stoomtrein terug in Maldegem.
Wie een of meerdere treinritten met Sinterklaas wil meemaken moet zich vooraf
inschrijven bij www.stoomcentrum.be, [email protected] of telefonisch op
het nummer 050 71 68 52. Een treinrit kost 10 euro per persoon.
GAAIBOLLEN VOOR HET GOEDE DOEL
Tijdens het weekend van zaterdag 17 en zondag 18 november wordt in de tent bij
café 't Kloefke in Maldegem Donk de 22ste Grote Prijs Raf Van de Velde, ook de
Spermaliebolling genoemd, georganiseerd.
De opbrengst van die bolling en de
daar bijhorende tombola wordt aan het Koninklijk Instituut Spermalie geschonken.
Aan de gaaibolling nemen niet alleen ervaren gaaibolders deel maar ook
sympathisanten van de gaaibolders en Spermalie.
Voor de prijs van 2,50
euro mag je 5 maal 6 bollen laten rollen. Wie zich een deelnemerskaart
aanschaft neemt ook nog deel aan de tombola die rond de gaaibolling wordt
georganiseerd.
Inschrijven voor de bolling kan op zaterdag tussen 18u en
21u30. Op zondag kan dat tussen 10u en 12u en tussen 16u en 20u.
't HOEKSKE WORDT
RESIDENTIE ADINGA
Café 't Hoekske in de Staatsbaan in Adegem was in de vorige eeuw een van de
beste gekende cafeetjes van Adegem. Dat cafeetje staat nu al jaren leeg en er
waren al verschillende plannen om daar iets nieuws op te trekken.
Nu heeft het
Zakenkantoor Willems Verselder concrete plannen met het pand op de hoek van
de N9 en de Canadezenlaan.
Het gebouw komt onder de sloophamer en er komt een
nieuw gebouw dat de naam Residentie Adinga zal krijgen. Er komen 3 luxe
appartementen boven een handelspand en garages.
GEZINSBOND ZOEKT
VERSTERKING
EN VERJONGING
De Adegemse afdeling van de Gezinsbond is de afgelopen weken regelmatig in het
nieuws geweest met haar activiteiten.
De organisatie die de zorg voor het
gezin en de familie nog altijd hoog in het vaandel draagt, wil ook in de
toekomst een dynamische organisatie blijven.
Daarom is het bestuur op zoek
naar mensen die de bestuursploeg met hun ideeën en inzet willen komen
versterken.
Wie belangstelling heeft kan contact opnemen met voorzitter Dorine
De Vlieger Moerewege 8b Adegem, Tel 050 71 61 33.
JEVO MAAKTE
600 KG SPAGHETTISAUS
Het bestuur en van Volleybalclub JEVO en hun partners kunnen de eerstkomende dagen waarschijnlijk geen spaghettisaus meer zien.
Om hun clubkas te spijzen begonnen ze donderdag met de voorbereiding van hun spaghettisausactie.
Door een communicatiestoornis binnen het OCMW moesten zij de tent waarin zij hun spaghettisaus maakten die op het terrein van het OCMW stond naar de parking achter Oud Sint Jozef verplaatsen.
Dat leverde hen een vertraging van een paar uren op.Tegen zaterdagmiddag 15u moesten zij 600kg spaghettisaus klaar hebben. Tussen 15u en 17u mochten de mensen hun bestelde saus in het dienstencentrum Oud Sint Jozef afhalen.
DE GESTOLEN FIETS IS TERECHT
Vorige week maakten wij melding van een fiets die bij een wielertoerist in de Molenstraat uit de stalling achter zijn woning was gestolen.
Die fiets staat sedert zaterdag 10 november terug in de gesloten stalling in de Molenstraat.
Buren van de wielertoerist hadden per toeval de fiets gevonden, op minder dan 50m van de woning van de wieltoerist in een aardeweg die weinig gebruikt wordt en overgroeid is.
Zij hebben de politie verwittigd en die is de fiets komen ophalen. Toen de buren van de wielertoerist hoorden dat hij zijn fiets gestolen was vertelden zij hun verhaal.
Een kort bezoek aan het politiehuis in de Industrielaan was voor de wielertoerist voldoende om zijn fiets terug te hebben.
Zowel de politie als de wielertoerist blijven nog met een vraag zitten. Waarom heeft de dief de fiets op zo een korte afstand van de plaats van de diefstal achtergelaten?
Het kan zijn dat hij de fiets in die overgroeide aardeweg heeft achtergelaten om hem op een later tijdstip te komen ophalen.
Naar aanleiding van die diefstal raadt de politie de mensen nog eens aan om er voor te zorgen dat al hun buitendeuren en vensters goed zijn afgesloten als zij hun woning onbewoond achterlaten.
"ALS GROOTSTE WINNAAR
WORD
IK DE GROOTSTE VERLIEZER"
Het was een zwaar geëmotioneerde Rudi De Smet die woensdagavond, na de openbare
zitting van de gemeenteraad, het Maldegemse gemeentehuis verliet.
Uit een
antwoord van burgemeester Johan De Roo (CD&V) op een vraag van Freddy Boels (OGP/N-VA) over de mogelijke uitbreiding van de Technische dienst leerden we
dat de gemeente het huurcontract van de huurder van het huis met nummer 41 (in openbare zitting mag er niet over personen gesproken worden) in de
Bloemestraat, dat eigendom is van de gemeente, heeft opgezegd.
Die huurder is
Rudi De Smet, die tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op de N-VA lijst 1723
voorkeurstemmen achter zijn naam kreeg.
Tegen ten laatste eind mei 2013 moet
hij de woning verlaten. De gemeente moet binnen het jaar aantonen dat zij het
huis zelf zal bewonen of gebruiken.
Die procedure zal volgens de burgemeester
ook gevolgd worden. Toen Rudi woensdagavond het gemeentehuis verliet was het
hem allemaal een beetje te veel.
"Nog voor ik deelnam aan de gemeenteraadsverkiezingen was
ik mijn werk op het containerpark al kwijt. Die zaak zal mij een half miljoen aan
advocaten kosten. Nu zet de gemeente mij ook nog uit de woning die ik van hen
huur" riep hij luid genoeg, zodat iedereen die in zijn omgeving was het kon
horen.